Heb jij of werk jij bij een bedrijf, stichting of vereniging en wil je op een unieke manier jouw product, dienst of doel onder de aandacht brengen? Dan heb je dit vast al geprobeerd via online advertenties. Tegenwoordig komt je doelgroep waarschijnlijk om in dit type advertenties, en kan het interessant zijn om toch de verschuiving te maken naar offline promotie-activiteiten. Maar waar moet je beginnen, hoe bereik je jouw doelgroep offline en op welke manier onderscheid je je van de concurrentie? In dit blog lees je de belangrijkste tips om je doelgroep offline aan te spreken, speciaal voor bedrijven, stichtingen en verenigingen die hun doelgroep op een unieke manier willen bereiken.
De basis: de meest bekende offline promotiemiddelen
Natuurlijk wil je onderscheiden van je concurrentie en je doelgroep bereiken op een unieke manier. Verderop in dit artikel lees je dan ook unieke tips om jouw doelgroep aan te spreken. Toch kun je de basis van je offline marketing absoluut niet vergeten. Allereerst is mond-tot-mond-reclame natuurlijk het allerbeste. Zorg dus dat je jouw klanten na iedere interactie achterlaat met een meer dan tevreden gevoel en hem of haar verrast met jouw hoge serviceniveau. De klant zal dan uit zichzelf de zeer positieve ervaring gaan delen in zijn of haar omgeving en jou zo aan meer potentiële klanten helpen. Een andere mooie manier om je klanten offline te bereiken, is door gebruik te maken van televisie, radio en/of kranten. Ook kun je overwegen evenementen te sponsoren die veel bezocht worden door jouw doelgroep.
Je doelgroep offline bereiken op een unieke manier
Wanneer je jouw doelgroep offline wil bereiken, is het belangrijk dat je dit doet op een manier die niet te invasief is en je doelgroep aanspreekt in plaats van afstoot. Een goed voorbeeld van een manier om dit te doen, is het bedrukken of op andere wijze personaliseren van alledaagse gebruiksvoorwerpen. Je kunt dan de naam, het logo en/of de slogan van jouw merk, bedrijf, stichting of vereniging op een dergelijk product verwerken. Wanneer je mensen in jouw doelgroep of bestaande klantenkring een dergelijk product cadeau doet en zij dit dagelijks gaan gebruiken, bereik je ook nog eens de mensen in hun directe omgeving met deze eenmalige investering. Een goed voorbeeld van een dergelijk te personaliseren product is een gepersonaliseerde drinkfles. Vrijwel iedereen neemt immers een flesje water of ander drinken mee onderweg, mee naar studie, school, werk, sport, een dagje uit et cetera. Wanneer je jouw klanten, relaties of doelgroep een drinkfles van kwaliteit aanbiedt met jouw bedrijfsnaam, logo of slogan erop, is er dus een zeer grote kans dat zij dit product gaan gebruiken én meenemen naar uiteenlopende locaties waar meer mensen die in jouw doelgroep vallen zich bevinden. Je kunt een gepersonaliseerde drinkfles bijvoorbeeld bestellen via Flaske.nl. De drinkflessen die hier verkrijgbaar zijn, zijn ook nog eens goed voor de planeet. Andere personaliseerbare producten die je kunt overwegen als relatiegeschenk of giveaway zijn bijvoorbeeld koffiebekers, voedselcontainers, aanstekers, handdoeken, bidons, et cetera.